A randomized, double blind clinical trial comparing four periodontitis treatment strategies. One-year clinical results

  • PDF / 284,090 Bytes
  • 4 Pages / 595.276 x 790.866 pts Page_size
  • 14 Downloads / 196 Views

DOWNLOAD

REPORT


What's new in the dental scene? Browsing through the dental literature

Neues aus der Zahnheilkunde Blick in die zahnärztliche Literatur J Orofac Orthop 2013; 74:183-184  ·  DOI 10.1007/s00056-013-0146-z

A randomized, double blind clinical trial comparing four periodontitis treatment strategies. One-year clinical results Eine randomisierte, doppelt verblindete klinische Studie zum Vergleich von vier Parodontitis-Therapiestrategien. Klinische Einjahresergebnisse Background: The benefit of full-mouth disinfection (FDIS) over traditional scaling and root planning (SRP) remains equivocal, and it is not known whether the use of adjunctive antibiotics may enhance the effect of FDIS. Aim: Preus et al. [1] tested the hypothesis that there is no difference in the 1-year clinical outcome of therapy between groups of patients treated with conventional over-weeks SRP or same-day FDIS, with or without adjunctive metronidazole. Materials and methods: A total of 184 patients with moderate to severe periodontitis were randomly allocated to one of four treatment groups: (1) FDIS+metronidazole, (2) FDIS+placebo, (3) SRP+metronidazole, (4) SRP+placebo. Recordings of plaque, bleeding on probing (BoP), probing pocket depth (PD), and clinical attachment level (CAL) were carried out in four sites per tooth at baseline and 3 and 12 months after treatment. Results: No differences were observed in the mean CAL or PD values between the four experimental groups at baseline, 3 or 12 months posttreatment. All four groups displayed significant improvements in all parameters. However, using “absence of pockets” ≥5 mm as the criterion for treatment success, the two groups receiving adjunctive metronidazole performed significantly better than the two placebo groups. Conclusion: Metronidazole had a significant, adjunctive effect in patients with a metronidazole-sensitive subgingival microbiota on the clinical parameters CAL, PD, and “absence of pockets ≥5 mm”.

Hintergrund: Der Vorteil einer Full-mouth-Desinfektion (FDIS) gegenüber dem konventionellem Scaling mit Wurzelglättung (SRP) wird kontrovers diskutiert. Ferner ist nicht bekannt ob die ergänzende Verwendung von Antibiotika die Effektivität einer FDIS steigert. Zielsetzung: Überprüfung der Hypothese, dass Patientengruppen, welche mit SRP oder FDIS und entweder mit oder ohne Metronidazol als Begleitmedikation behandelt wurden, keinen Unterschied in ihren Einjahresergebnissen aufweisen. Material und Methoden: Insgesamt 184 Patienten mit moderater bis schwerer Parodontitis wurden randomisiert einem von vier Therapiearmen zugewiesen: 1) FDIS+Metronidazol, 2) FDIS+Placebo, 3) SRP+Metronidazol, 4) SRP+Placebo. Plaquebefall, Blutung auf Sondierung (BoP), Sondierungstiefen (PD) und klinisches Attachmentlevel (CAL) wurden an vier Stellen pro Zahn zu drei Zeitpunkten − Baseline sowie 3 und 12 Monate nach der Therapie − dokumentiert. Ergebnisse: In den vier Therapiearmen wurden zu keinem Zeitpunkt Unterschiede im durchschnittlichen CAL oder PD ermittelt. Alle vier Gruppen zeigten signifikante Verbesserun